Certifikace
Vizuální stres je častým problémem v oblasti vnímání při čtení, který postihuje přibližně 20 % dětí. Správným použitím barevných filtrů lze zvýšit rychlost čtení až o 38 %. Jak toho dosáhnout a další užitečné informace se dozvíte v tomto webináři.
Co se naučíte?
- Základní přehled o vizuálním stresu.
- Historie výzkumu od roku 1958 až po současnost.
- Vizuální stres versus dyslexie – porovnání symptomů.
- Informace o podpůrných opatřeních a používaných pomůckách.
- Jak se vizuální stres projevuje ve školním prostředí (jak identifikovat žáka s vizuálním stresem).
- Praktické tipy pro práci s barevnými fóliemi při čtení ve třídě.
- Snadný postup pro výběr vhodné barevné fólie pro čtení.
- Odpovědi na dotazy.
Kurzem vás bude provázet

Ing. Libor Štěpán
lektor terapie vizuálního stresu
Od roku 2017 se zabývám vizuálním stresem a Irlen syndromem, a od roku 2022 také sluchovým tréninkem. Tato témata mě zaujala, protože mohou zlepšit kvalitu života. K terapeutické práci jsem se dostal po čtyřicítce, inspirován manželkou Janou, speciální pedagožkou. Společně jsme přeložili diagnostický manuál vizuálního stresu a já jsem absolvoval školení Irlen Screener a stal se Sluchovým trenérem Benaudira. Pravidelně se účastním konferencí a školím v diagnostice vizuálního stresu.
Co získáte
Na našem webináři se naučíte, jak eliminovat vizuální stres při čtení. Webinář je ideální pro učitele prvního stupně a rodiče, kteří chtějí pomoci dětem lépe číst.
Dejte sbohem pomalému a trhanému čtení, čtěte rychleji a s menší námahou.
Naučte se, jak upravit prostředí, abyste vytvořili lepší učební prostor pro vaše žáky.
Získejte znalosti a nástroje k rozpoznání a pomoci dětem, které mají potíže se čtením.
Řešíte u dětí pomalé a nejisté čtení, potíže s porozuměním čteného textu, obtíže při přepisu z tabule nebo rychlou únavu při práci s textem?
Až pětina světové populace se potýká s tzv. vizuální stresem, který se projevuje percepčním zkreslením, problémy se čtením, bolestmi hlavy nebo fyzickým nepohodlím. Pro tisíce českých školáků může být čtení únavné nebo nepříjemné a nevědomky zažívají vizuální stres. Aby dosáhly dobrých výsledků, musí často vyvinout daleko vyšší úsilí než jejich vrstevníci.
Rodiče, ale i učitelé si často stěžují, že děti špatně čtou, nejsou schopny porozumět čtenému textu či jej vlastními slovy interpretovat. Mnohé děti čtení nebaví, některým činí problémy, jiné se mu dokonce vyhýbají. Problémy spojené se čtením či vnímáním vizuálních informací ovšem nemusí souviset s inteligencí. Odborníci, kteří se problémy s vnímáním a čtením zabývají, přišli se zjištěním, že je může způsobovat tzv. vizuální stres. Označují tak sníženou schopnost mozku kvalitně zpracovat vizuální informaci. Při čtení textu na bílém pozadí tak dochází ke zkreslení písma a odhaduje se, že tímto jevem je postiženo přibližně 40 % špatných čtenářů a až 20 % běžné populace. Ve školní praxi má kvalita zpracování vizuální informace nezanedbatelný vliv na to, jak žáci vnímají písmena i celá slova a jak je dokážou přečíst.
Potíže se zpracováním vizuálních vjemů mohou být též příčinou nevysvětlitelných fyzických symptomů, jakými jsou bolesti hlavy, únava očí, vyčerpání nebo zvýšený motorický neklid dítěte při práci s textem. Diagnostika vizuálního stresu v současnosti není součástí standardních pedagogických nebo zdravotních testů, ale je možné jej jednoduše odhalit, pokud víte, na co se máte zaměřit.
Vizuální stres se nejčastěji projevuje ve školním prostředí, kde žáci pravidelně pracují s tištěným textem. Příčin problémů čtení může být více a symptomy se mohou často překrývat. U vizuálního stresu je však, na rozdíl třeba od dyslexie nebo očních onemocnění, velice efektivní a rychlá možnost pomoci za použití vhodného barevného filtru.
Jak u svého dítěte zjistíte, že trpí vizuálním stresem?
Symptomy vizuálního stresu bývají různé. Mohou jimi být bolesti hlavy a migrény (zvláště při práci s počítačem), únava očí, slova nebo písmena jako by poskakovala nebo se posouvala po stránce a rozmazávala se. Lidé, kteří trpí vizuálním stresem, vidí stránku odlišně vlivem zkreslení vnímání v důsledku bílého pozadí. Mohou však také hůře vidět za šera a mít zhoršenou prostorovou orientaci. Při čtení se rychle unaví, obtížně přepisují text z tabule, přeskakují slova nebo řádky, pohybují hlavou nebo tělem nebo střídavě přibližují a oddalují čtený text, čtou pomalu a nejistě, hůře rozumí přečtenému textu, ukazují si prstem při čtení, zívají nebo si často mnou očí.
Vizuální stres může způsobovat typická zkreslení tištěného textu - písmena na stránce skáčou nebo se jinak hýbou (někdy se zdá, že se úplně vytrácí ze stránky), v textu se objevují vířivé efekty, celé řádky textu se mohou pohybovat, na stránce se objevují tmavé skvrny, písmena se mohou zdvojit, obrátit, utlumit nebo rozmazat, obraz písmen a slov je nestabilní vůči bílému pozadí.
Vizuální stres postihuje jak dospělé, tak děti. U každého jedince se může projevovat jinak. Významně negativně může ovlivňovat proces učení, studijní a pracovní výkon, chování, pozornost, schopnost v klidu sedět nebo koncentraci. Tyto příznaky postihují až 20 % dětí školního věku a vysoké procento žáků s dyslexií.
Z výzkumů vyplývá, že pokud jedinec trpící vizuálním stresem použije při čtení a psaní správný barevný filtr, může symptomy vizuálního stresu zmírnit nebo zcela potlačit. Pro terapii se nejčastěji používají barvy v podobě speciálních barevných fólií přikládaných na čtený text, brýle nebo kontaktní čočky s barevným filtrem. Při použití správného barevného filtru mohou lidé dosáhnout zvýšení rychlosti, plynulosti, přesnosti a porozumění textu při čtení, pohodlnějšího sledování textu na stránce, menší námahy a únavy při čtení.
Správná terapie vede k prodloužení doby, po kterou jsou lidé s vizuálním stresem schopni číst. Obvykle se používají barevné čtecí fólie formátu A4 nebo barevná ukazovátka formátu DL v 10 různých barvách, které jsou pečlivě vybrány tak, aby pokryly celé barevné spektrum v různých kombinacích. Právě pečlivý výběr přesné barvy je velice důležitý. Samozřejmě, ale také záleží na kvalitě použitého materiálu, které ovlivňuje lom světla.
Ke zjištění nejvhodnější barvy je vhodné absolvovat speciální test, který prokáže, která barva nebo kombinace barev nejlépe odstraní příznaky vizuálního stresu. V neposlední řadě je pak doporučováno provedení standardního vyšetření zraku, které vyloučí oční vadu.
Tento kurz vás provede používáním testu preference barvy pro orientační
zjištění optimálního barevného pozadí pro čtení a psaní. Test je určen
pro děti předškolního věku. Může být také použit jako doplněk
diagnostiky vizuálního stres/Irlen syndromu. Jedná se o záznam webináře.
postihuje přibližně 20 % dětí. Správným použitím barevných filtrů lze zvýšit rychlost čtení až o 38 %. Jak toho dosáhnout a další užitečné informace se dozvíte v tomto webináři.
Co se naučíte?
- Základní přehled o vizuálním stresu.
- Historie výzkumu od roku 1958 až po současnost.
- Vizuální stres versus dyslexie – porovnání symptomů.
- Informace o podpůrných opatřeních a používaných pomůckách.
- Jak se vizuální stres projevuje ve školním prostředí (jak identifikovat žáka s vizuálním stresem).
- Praktické tipy pro práci s barevnými fóliemi při čtení ve třídě.
- Snadný postup pro výběr vhodné barevné fólie pro čtení.
- Odpovědi na dotazy.
Kurzem vás bude provázet

Ing. Libor Štěpán
lektor terapie vizuálního stresu
Od roku 2017 se zabývám vizuálním stresem a Irlen syndromem, a od roku 2022 také sluchovým tréninkem. Tato témata mě zaujala, protože mohou zlepšit kvalitu života. K terapeutické práci jsem se dostal po čtyřicítce, inspirován manželkou Janou, speciální pedagožkou. Společně jsme přeložili diagnostický manuál vizuálního stresu a já jsem absolvoval školení Irlen Screener a stal se Sluchovým trenérem Benaudira. Pravidelně se účastním konferencí a školím v diagnostice vizuálního stresu.
Co získáte
Na našem webináři se naučíte, jak eliminovat vizuální stres při čtení. Webinář je ideální pro učitele prvního stupně a rodiče, kteří chtějí pomoci dětem lépe číst.
Dejte sbohem pomalému a trhanému čtení, čtěte rychleji a s menší námahou.
Naučte se, jak upravit prostředí, abyste vytvořili lepší učební prostor pro vaše žáky.
Získejte znalosti a nástroje k rozpoznání a pomoci dětem, které mají potíže se čtením.
volně navazuje na webinář Když barvy pomáhají číst.
Provede vás postupem diagnostiky vizuálního stresu. Délka webináře 130
minut.
Test je určen
pro děti předškolního věku. Může být také použit jako doplněk
diagnostiky vizuálního stres/Irlen syndromu. Jedná se o záznam webináře.
postihuje přibližně 20 % dětí. Správným použitím barevných filtrů lze zvýšit rychlost čtení až o 38 %. Jak toho dosáhnout a další užitečné informace se dozvíte v tomto webináři.
Co se naučíte?
- Základní přehled o vizuálním stresu.
- Historie výzkumu od roku 1958 až po současnost.
- Vizuální stres versus dyslexie – porovnání symptomů.
- Informace o podpůrných opatřeních a používaných pomůckách.
- Jak se vizuální stres projevuje ve školním prostředí (jak identifikovat žáka s vizuálním stresem).
- Praktické tipy pro práci s barevnými fóliemi při čtení ve třídě.
- Snadný postup pro výběr vhodné barevné fólie pro čtení.
- Odpovědi na dotazy.
Kurzem vás bude provázet

Ing. Libor Štěpán
lektor terapie vizuálního stresu
Od roku 2017 se zabývám vizuálním stresem a Irlen syndromem, a od roku 2022 také sluchovým tréninkem. Tato témata mě zaujala, protože mohou zlepšit kvalitu života. K terapeutické práci jsem se dostal po čtyřicítce, inspirován manželkou Janou, speciální pedagožkou. Společně jsme přeložili diagnostický manuál vizuálního stresu a já jsem absolvoval školení Irlen Screener a stal se Sluchovým trenérem Benaudira. Pravidelně se účastním konferencí a školím v diagnostice vizuálního stresu.
Co získáte
Na našem webináři se naučíte, jak eliminovat vizuální stres při čtení. Webinář je ideální pro učitele prvního stupně a rodiče, kteří chtějí pomoci dětem lépe číst.
Dejte sbohem pomalému a trhanému čtení, čtěte rychleji a s menší námahou.
Naučte se, jak upravit prostředí, abyste vytvořili lepší učební prostor pro vaše žáky.
Získejte znalosti a nástroje k rozpoznání a pomoci dětem, které mají potíže se čtením.