MODUL 1
"Barevné fólie jako podpůrná opatření při nápravách čtení"
Vzdělávací cíl
Seznámení pedagogických pracovníků s aplikací barevných folií, jako podpůrného opatření při nápravách čtení.
Akreditace č.j.: MŠMT- 581/2020-4-60
Cílová skupina
- učitelé ZŠ, SŠ, VOŠ, SOU, SPC, ZUŠ, SUŠ, SOŠ
- pedagogové v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a PPP
- speciální pedagogové
- psychologové
- asistenti pedagoga
- výchovní poradci
- učitelé praktického vyučování
Rozsah semináře
Půldenní seminář od 9:00 do 12:30.
Obsah vzdělávací akce/semináře
Úvod do problematiky využití barevných folií jako podpůrných opatření při nápravách čtení
Seznámení s teoretickými východisky výzkumu působení barev na zrakové vnímání a možnost aplikace těchto poznatků.
- historie výzkumu od objevení a popsání vizuálního stresu (Meares-Irlen syndromu) v roce 1980 až po současnost;
- možné příčiny vzniku;
- působení optických klamů na zrakovou percepci a jeho souvislost se čtením;
- symptomy a jejich popis;
- barevné spektrum a odvození vhodných barev pro podporu čtení;
- vliv vizuálního stresu na lidské tělo;
- vysvětlení vazeb mezi vizuálním stresem a dyslexií, ADD, ADHD;
- příklady obtíží při čtení, které je možné pomocí barevných folií zmírnit nebo odstranit;
- možná podpůrná opatření a jejich aplikace, je upozorněním na to, že kromě barevných folií, lze použít i jiné doplňující způsoby podpory rozvoje čtení - úprava čteného textu (font, řádkování, zarovnání, barevný podklad, folie na monitor), rozvoj oslabených percepčních funkcí pomocí speciálních programů (Dílčí oslabení výkonu - Scharingerová, KUPOZ ...), neuromotorická terapie S.G. Blythe, atd..
Nastavení podpůrných opatření při čtení
V této části budou posluchači seznámeni s jednotlivými podpůrnými opatřeními při čtení, práci s matematickými úlohami, notovým zápisem a nastavením vnějšího prostředí. Především se budeme věnovat metodice práce s barevnými fóliemi odvozenými od takzvané intuitivní sady. Zde pracujeme s teorií, že černě tištěný text na bílém pozadí vyvolává u určitých jedinců zvýšenou zátěž mozku, jehož následkem je "optický klam". Je tedy potřeba ošetřit i další oblasti kde k těmto situacím může docházet. Využití barevných folií se netýká pouze oblasti čtení (Českého jazyka, literatury, cizích jazyků), ale i zpracování matematických - početních úloh - číselného zápisu, ale i notového zápisu. Prakticky se zde budeme zabývat použitím barevných fólií a dalšími možnosti úpravy vnímaného textu, zápisu a úloh.
Budou jim představeny praktické zkušenosti práce s barevnými foliemi vycházejících z aplikace těchto podpůrných opatření ve speciálně-pedagogické poradně Mgr. Štěpánové i v zahraničí.
- práce s barevným foliemi;
- využití barevných sešitů a jejich strukturování;
- barevné folie na monitory PC,
- nastavení okolního prostření;
- volba správného druhu a intenzity osvětlení pro čtení;
- používání vhodných fontů písma;
- příprava školních zadání.
Materiály
Každý účastník kurzu obdrží materiály s obsahem vykládané látky, certifikát o absolvování.
Termíny konání
14. 9. 2020 - Praha
15. 10. 2020 - Brno - Plně obsazeno
16. 10. 2020 - Brno
12. 11. 2020 - Praha - přesunuto na 16.11.2020 (on-line formou) - uzávěrka registrací 9.11.2020
18. 1. 2021 - Praha
18. 3. 2021 - Praha
Další termíny pro 5 a vice účastníků, po individuální dohodě.
Místo konání
Praha - Klimentská 1443/50, 110 00 Praha 1
Brno - bude upřesněno
V případě zájmu větší skupiny účastníků, je možné seminář individuálně uspořádat v jejich prostorách v rámci ČR nebo SR.
Občerstvení
Po celou dobu kurzu jsou k dispozici nealkoholické nápoje (voda, káva, čaj), pokud to aktuální hygienické podmínky umožní.
Cena semináře
Základní cena 1 450 Kč za osobu (nejsme plátci DPH)
Objednávka semináře
* detailní informace s podmínkami se vám zobrazí po kliknutí na odkazy výše