MODUL 1

"Barevné folie jako podpůrná opatření při nápravách čtení"


Vzdělávací cíl

Seznámení pedagogických pracovníků s aplikací barevných folií, jako podpůrného opatření při nápravách čtení.

Akreditace č.j.: MŠMT- 581/2020-4-60

Cílová skupina

  • učitelé ZŠ, SŠ, VOŠ, SOU, SPC, ZUŠ, SUŠ, SOŠ
  • pedagogové v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a PPP
  • speciální pedagogové
  • psychologové
  • asistenti pedagoga
  • výchovní poradci
  • učitelé praktického vyučování

Rozsah semináře

Půldenní seminář od 9:00 do 12:30.

Obsah vzdělávací akce/semináře

Úvod do problematiky využití barevných folií jako podpůrných opatření při nápravách čtení

Seznámení s teoretickými východisky výzkumu působení barev na zrakové vnímání a možnost aplikace těchto poznatků.

  • historie výzkumu od objevení a popsání vizuálního stresu (Meares-Irlen syndromu) v roce 1980 až po současnost;
  • možné příčiny vzniku;
  • působení optických klamů na zrakovou percepci a jeho souvislost se čtením;
  • symptomy a jejich popis;
  • barevné spektrum a odvození vhodných barev pro podporu čtení;
  • vliv vizuálního stresu na lidské tělo;
  • vysvětlení vazeb mezi vizuálním stresem a dyslexií, ADD, ADHD;
  • příklady obtíží při čtení, které je možné pomocí barevných folií zmírnit nebo odstranit;
  • možná podpůrná opatření a jejich aplikace, je upozorněním na to, že kromě barevných folií, lze použít i jiné doplňující způsoby podpory rozvoje čtení - úprava čteného textu (font, řádkování, zarovnání, barevný podklad, folie na monitor), rozvoj oslabených percepčních funkcí pomocí speciálních programů (Dílčí oslabení výkonu - Scharingerová, KUPOZ ...), neuromotorická terapie S.G. Blythe, atd..

Nastavení podpůrných opatření při čtení

V této části budou posluchači seznámeni s jednotlivými podpůrnými opatřeními při čtení, práci s matematickými úlohami, notovým zápisem a nastavením vnějšího prostředí. Především se budeme věnovat metodice práce s barevnými fóliemi odvozenými od takzvané intuitivní sady. Zde pracujeme s teorií, že černě tištěný text na bílém pozadí vyvolává u určitých jedinců zvýšenou zátěž mozku, jehož následkem je "optický klam". Je tedy potřeba ošetřit i další oblasti kde k těmto situacím může docházet. Využití barevných folií se netýká pouze oblasti čtení (Českého jazyka, literatury, cizích jazyků), ale i zpracování matematických - početních úloh - číselného zápisu, ale i notového zápisu. Prakticky se zde budeme zabývat použitím barevných fólií a dalšími možnosti úpravy vnímaného textu, zápisu a úloh.

Budou jim představeny praktické zkušenosti práce s barevnými foliemi vycházejících z aplikace těchto podpůrných opatření ve speciálně-pedagogické poradně Mgr. Štěpánové i v zahraničí.

  • práce s barevným foliemi;
  • využití barevných sešitů a jejich strukturování;
  • barevné folie na monitory PC,
  • nastavení okolního prostření;
  • volba správného druhu a intenzity osvětlení pro čtení;
  • používání vhodných fontů písma;
  • příprava školních zadání.


Materiály

Každý účastník kurzu obdrží materiály s obsahem vykládané látky, certifikát o absolvování.

Termíny konání

14. 9. 2020 - Praha

15. 10. 2020 - Brno - Plně obsazeno

16. 10. 2020 - Brno

12. 11. 2020 - Praha

18. 1. 2021 - Praha

18. 3. 2021 - Praha

Další termíny pro 5 a vice účastníků, po individuální dohodě.


Místo konání

Praha - Klimentská 1443/50, 110 00 Praha 1

Brno - bude upřesněno

V případě zájmu větší skupiny účastníků, je možné seminář individuálně uspořádat v jejich prostorách v rámci ČR nebo SR.

Občerstvení

Po celou dobu kurzu jsou k dispozici nealkoholické nápoje (voda, káva, čaj), pokud to aktuální hygienické podmínky umožní.

Cena semináře

Základní cena 1 450 Kč za osobu (nejsme plátci DPH)

Objednávka semináře

* detailní informace s podmínkami se vám zobrazí po kliknutí na odkazy výše